1. Kennis in de beroepspraktijk
- De plaats van kennis in de beroepspraktijk
- De verschillende kennissoorten
- De professionele kennisverwachting
- Centraal staat het bevragen van oordelen en oordeelsvorming
2. Ons gebrekkig oordeelsvermogen
- Inleiding op ons gebrekkig oordeelsvermogen
- Hoe mensen (niet zonder problemen) kennis verwerven, verwerken en uiten
- Ons gebrekkig oordeelsvermogen: epistemische doofdheid, stomheid en blindheid
- Cognitieve valkuilen en cognitieve instincten
3. Wat is een kritische houding?
4. Drie manieren waarop je positief-kritisch kunt zijn
- Drie methodes om de houdbaarheid van oordelen te bevragen
- Methode 1. Door te onderzoeken of het beoordelingsproces goed is (en de gezaghebbendheid van de bronnen)
- Methode 2. Door te onderzoeken of je te maken hebt met een goede redenering (bijvoorbeeld op basis van de HART-criteria)
- Methode 3 Door te onderzoeken of je niet te maken hebt met een slechte redenering (bijvoorbeeld m.b.v. drogredenen)
5. Inleiding argumentatietheorie / argumentatieleer
- Redeneringen en betogen
- Wat is argumentatie (definitie)?
- Beweringen
- Standpunt (in de praktijk)
- Standpunt (verdieping)
- Argument
- Argumentatieve indicator
- Beweringen (premissen)
- Verbindende uitspraak
- Argumentatiestructuur: de vier vormen van de nevenschikkende argumentatie (uitleg en beperkingen)
- Het verzwegen argument (definitie en uitleg)
- Argumentatieschema: de causaal verband-redenering (oorzaak/gevolg)
- Argumentatieschema: de analogie-redenering
- Argumentatieschema: de als-dan-redenering (kentekenrelatie)
- Inleiding: bevragen met behulp van drogredenen