In het eBook "De kunst van vragen stellen in de beroepspraktijk; informatievaardigheden voor de 21e eeuw" komen tien basisvragen aan de orde waarmee je een positief-kritische houding kunt laten zien. Het zijn dé tien kritische vragen die je aan een beroepsbeoefenaar moet stellen om vast te stellen of diens oordeelsvorming goed is / was. En die een professional zelf natuurlijk ook kan stellen.
1. Wat is precies het standpunt dat de ander inneemt?
3. Hoe moet je het standpunt en argumentatie precies samen lezen?
8. Is het betoog / de redenering toereikend?
10. Algemeen: kunnen bepaalde cognitieve valkuilen een goede oordeelsvorming in de weg staan / hebben gestaan?
1. Wat is precies het standpunt dat de ander inneemt?
- (aandachtspunt) Moet je nog overtuigd worden van het standpunt of beweert de professional iets waar je het wel mee eens bent maar waarvan de verklaring onduidelijk is?
- (aandachtspunt) Van welk soort betoog is sprake (politiek, juridisch, moreel, financieel, …)?
3. Hoe moet je het standpunt en argumentatie precies samen lezen?
- (aandachtspunt) Wat wordt verzwegen gezien het standpunt en de redenen? Denk met name aan algemene uitspraken als normen, vooronderstellingen, e.d.
- (aandachtspunt) Per bewering: is het een concreet feit, een intersubjectief oordeel of een subjectief oordeel? Of is het een algemene uitspraak?
- Welke vage begrippen vragen om toelichting?
- Welke begrippen / zinsdelen zijn ambigu?
- Zijn de concrete feiten waar, de intersubjectieve oordelen juist en/of de subjectieve oordelen waarachtig? Kun je de algemene uitspraken omarmen?
- Met andere woorden: is er bewijs voor wat gesteld is en wat voor soort bewijs is dit?
8. Is het betoog / de redenering toereikend?
- Zijn de deductieve redeneringen geldig?
- Zijn de inductieve redeneringen betrouwbaar?
- (aandachtspunt) Wordt in het betoog rekening gehouden met tegenargumentatie?
- (aandachtspunt) Zou extra informatie de redenering zwakker kunnen maken?
- (aandachtspunt) Met welke informatie zou je een nog betere afweging kunnen maken? (meer … )
10. Algemeen: kunnen bepaalde cognitieve valkuilen een goede oordeelsvorming in de weg staan / hebben gestaan?